Reactie Trouwbranche op huwelijk minister Grapperhaus: ‘Ook met beste wil is 1,5 meter niet te doen’

mr.f.b.j. grapperhaus 5002

Allereerst willen wij minister Grapperhaus van harte feliciteren met zijn huwelijk. Wij vinden het zeer positief en waardevol dat Grapperhaus net als vele bruidsparen in ons land de waarde ziet van het huwelijk. Het doet ons goed om te zien dat het huwelijk voor hem zo waardevol is dat hij besloten heeft het te vieren, zelfs in deze tijd van corona. Wij zijn er van overtuigd dat het bruidspaar de juiste maatregelen heeft getroffen en vastbesloten is geweest om deze op te volgen.

Wat wij bij minister Grapperhaus en bij andere bruidsparen zien die in deze periode hun huwelijk vieren, is dat het aan goede wil niet ontbreekt. Volgens onderzoek is onze natuurlijke afstand van mens-tot-mens 0,8 meter. Wat dit incident in onze ogen aantoont is dat afstand houden van 1,5 meter bij een sociale aangelegenheid niet te doen is. De minister is ook maar een mens.

Voor de trouwbranche is de 1,5-meter-maatregel funest. De trouwbranche is dit jaar ernstig getroffen door de vele annuleringen en verplaatsingen van bruiloften naar 2021. Bedrijven in detrouwbranche lopen naar schatting € 385.000.000 omzet mis, en dit bedrag loopt met de maand op - richting € 675.000.000 eind dit jaar. Er staan 65.000 banen op het spel.*

Het trouwseizoen voor 2020 is nagenoeg voorbij. In dit jaar hebben wij geen reserves kunnen opbouwen om het volgende trouwseizoen van april t/m oktober 2021 te halen. Daarom hebben wij gerichte extra steun nodig om te zorgen dat banen en bedrijven niet omvallen. Als de huidige situatie aanhoudt zegt 63% van de ondernemers in de trouwbranche het risico te lopen dat zij over een jaar niet meer bestaan.

Wij zouden het volgende willen zeggen aan minister Grapperhaus. U heeft nu zelf ervaren hoe lastig het is om uw gezelschap zich aan 1,5 meter afstand te laten houden, ondanks uw goede bedoelingen. Wees mild met het uitdelen van boetes, heroverweeg een 1-meter-afstand. En belangrijker voor nu: zorg dat andere koppels in 2021 hun bruiloft kunnen geven en net zo kunnen genieten als u. Steun de trouwbranche met extra financiële hulp en zorg dat wij volgend jaar nog bestaan.

Verbond Trouwbranche.nl

De Trouwbranche is een verbond van weddingprofessionals die actief zijn binnen de Nederlandse trouwbranche. Onder de leden bevinden zich onder andere bruidsfotografen, trouwlocaties, bruidsmodezaken, zelfstandige trouwambtenaren, juweliers, entertainmentbureaus, patissiers, weddingplanners, stylingbureaus, bloemisten en overkoepelende trouwplatformen.

Deel via: