Weet jij wat je echt netto verdient per gewerkt uur?

Scherm afbeelding 2023 04 04 om 08.40.34

In november 2022 hield Bas Uijlings een betoog over de vaststelling van de juiste prijs en vooral het belang van een juiste vaststelling van deze prijs.

 

Inmiddels zijn door de situatie in de wereld veel prijzen (enorm) gestegen, ‘alles wordt duurder’. In Nederland (en uiteraard vele andere landen) hebben wij nu te maken met inflatie.

 

Wat is inflatie?

Prijzen van goederen en diensten veranderen. Inflatie[1] treedt op wanneer er sprake is van een algemene prijsstijging van goederen en diensten (ofwel: ‘je kunt vandaag minder kopen dan eerder voor hetzelfde bedrag). Met andere woorden door inflatie wordt de munt in de loop van de tijd minder waard.

Bij bepaling van de inflatie wordt gekeken naar alle goederen en diensten die huishoudens consumeren, zoals: dagelijkse boodschappen, duurzame consumptiegoederen en diensten.

 

Hoe hoog is de inflatie in Nederland?

De inflatie wordt afgemeten aan de (jaarlijkse) verandering van consumentenprijzen. In januari 2023 waren de prijzen 7,6% duurder dan een jaar eerder.

In 2022 waren prijzen van consumentengoederen- en diensten gemiddeld 10% hoger dan in 2021. De inflatie van 2022 is de hoogste na 1975.[2]

 

Wat is de taak van de ‘overheid’ en waarom is het goed ‘rekening te houden’ met inflatie?

De taak van de overheid is: prijsstabiliteit handhaven. Dit doet de overheid (onder andere de Europese Centrale Bank) door te zorgen dat de inflatie laag, stabiel en voorspelbaar blijft, namelijk 2% op de middellange termijn. Zoals hiervoor beschreven, is de situatie nu heel anders dan de gewenste 2%. Opletten dus!

 

Het gegeven dat alles duurder wordt, vraagt om een nieuwe berekening van jouw prijs en in onze branche veelal om een nieuwe berekening van de door jou aangeboden dienst. STNL deelt onder andere in samenwerking met Kamer van Koophandel[3] een aantal tips om de nieuwe, juiste prijs te bepalen.

 

1; KEN de componenten van jouw product en/of dienst

Als je weet hoe de prijs van jouw dienst is opgebouwd, weet je hoeveel je per product of uur moet verdienen om minimaal je kosten terug te verdienen. Het lijkt een ‘open deur’, veel bedrijven weten niet exact wat er speelt in de eigen prijsopbouw (denk nog even terug aan de lezing van Bas Uijlings in november jl).

De basis voor je prijs is de kostprijs (met hierin meegenomen alle componenten). Hier tel je uiteraard jouw winstmarge op. Stijgen de kosten? Verhoog dan de prijs volgens de prijsindex / inflatiecorrectie. Op deze wijze kun je prijsverhogingen goed uitleggen aan de klant.

 

  1. Check de prijsregelgeving

Ben je leverancier van product of dienst? Check dan de site van de Autoriteit Consumenten Markt. Koopt jouw bedrijf producten in voor wederverkoop? Kijk dan ook op deze site voor de ‘adviesprijscheck’.

 

  1. Waarvoor betaalt het bruidspaar?

Bepaal de klantwaarde van jouw (product of) dienst. ‘Wat heeft jouw bruidspaar aan jouw product?’ Naast kwaliteit betalen bruidsparen ook voor emotionele waarde, gevoel of service. Ook snelheid en juiste omgang met het bruidspaar bepaalt (een deel van) de prijs. LET OP: Een hoge prijs of prijsstijging heeft twee gevolgen: je maakt (meer) ‘winst’ en het bruidspaar denkt dat jouw dienst meer waard is.

 

  1. Kies je plaats in de markt

Vergelijk de uitkomst van de kost- of uurprijs met de prijzen van de concurentie.

  • Met een lagere prijs verkoop je wellicht meer producten dan de concurentie. Bedenk echter of dit meer ‘winst’ oplevert of alleen meer werken tegen een lagere opbrengst.
  • Met een hogere prijs verkoop je waarschijnlijk minder van jouw diensten dan de concurrent. Bedenk goed waarom bruidsparen een hogere prijs willen betalen. Dit is de onderscheidende kracht!

 

  1. Varieer met prijzen

Je hoeft niet altijd dezelfde prijs te hanteren. ‘Spoed’, diensten op maat, hebben een andere prijs dan de standaardklus. Maak prijzen daarom variabel en dynamisch. LET OP; hoe meer data en gegevens je hebt van bruidsparen, hoe beter je dit middel in kunt zetten. Cijfermatige data (geschiedenis) is goed voor bepaling van de prijs in de toekomst.

 

  1. Meer verkopen?

Geef extra’s maar GEEN korting. Eerder in de tips gaven wij aan: een prijsstijging / hogere prijs geeft het bruidspaar de indruk dat het product beter is. Andersom lijkt bij een korting alsof jouw product minder goed is.

 

Wil je meer weten? Stuur dan een mail naar info@stnl.nl en wij trachten je vraag te beantwoorden.

 

[1] Bron: ‘Over de ECB’ www.ecb.europa.eu

[2] Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek www.cbs.nl

[3] Bron: Kamer van Koophandel www.kvk.nl

Deel via: